Rancangan
Pengajaran Harian
Pendidikan
Moral
Tahun 5
Tarikh : 14.04.2014
Masa: 0900-1000 a.m
Bil.murid: / 24 orang
Tajuk/ Isu: Jasa Dan Bakti Dikenang
Bidang Pembelajaran : Nilai Berkaitan Dengan Perkembangan Diri
Nilai Utama : Berterima Kasih
Nilai Sampingan : Baik Hati, Kejujuran , Kerjasama, Kerajinan
Hasil Pembelajaran:
Pada akhir pelajaran ini, murid dapat ;
Kognitif :
1. Menyenaraikan sekurang-kurangnya 3 cara
menghargai tokoh atau anggota masyarakat yang berjasa dengan betul.
2. Menyatakan sekurang-kurangnya 3 sebab
kita perlu menghargai tokoh atau anggota masyarakat yang berjasa dengan betul.
3. Menghasilkan kad ucapan terima kasih
dengan kreatif dan menarik.
Afektif :
1.
Menghargai jasa tokoh atau anggota masyarakat.
Psikomotor :
1. Menunjukkan perlakuan berterima kasih
kepada tokoh atau anggota masyarakat yang berjasa dalam kehidupan seharian.
Kemahiran Berfikir
(KB):
Menghubungkait, mencirikan, menjana idea, membuat urutan,
mereka cipta, membuat kesimpulan
Pengetahuan Sedia
Ada Murid:
Murid sudah mengetahui cara berterima kasih apabila
mendapat pertolongan daripada seseorang.
Kaedah dan Teknik
P&P (KTPP):
Nyanyian, soal-jawab, tayangan video, perbincangan,
bercerita, permainan, tayangan slaid, projek mini, demonstrasi
Pendekatan :
Penjelasan nilai, analisis nilai, pembelajaran koperatif,
pemupukan nilai
Bahan dan Sumber P&P (BSPP):
Klip video, komputer riba, pemancar LCD, pembesar suara, slaid,
sampul berisi kad puzzle, kertas mahjong (Peta Bulatan), pen penanda, set kad
frasa, kertas mahjong, kertas A4 pelbagai warna, gunting, pensel warna, ranting
dan pasu, dawai
FASA
|
ISI PELAJARAN/ NILAI
|
LANGKAH/AKTIVITI P&P
|
CATATAN
|
Set Induksi
(5 minit)
|
1.
Pengenalan kepada nilai
berterima kasih serta tajuk yang akan dipelajari iaitu “Jasa Dan Bakti Dikenang”
|
Aktiviti 1: Nyanyian Lagu
Terima Kasih
1.
Murid ditayangkan klip video lagu “Terima Kasih”.
2.
Murid dan guru bersama-sama menyanyikan lagu tersebut.
3.
Guru bersoal-jawab dengan murid untuk mengaitkan lagu
tersebut dengan nilai dan tajuk yang
akan dipelajari.
4.
Murid diperkenalkan dengan tajuk pelajaran iaitu “Jasa Dan
Bakti Dikenang”.
|
KB:
-
menghubungkait
KTPP:
-
nyanyian
-
soal jawab
-
tayangan video
BSPP:
-
klip video
-
komputer riba
-
pemancar LCD
-
pembesar suara
|
Langkah 1
(20 minit)
|
1.
Definisi nilai berterima kasih:
-
Perasaan dan perlakuan untuk menunjukkan pengiktirafan dan
penghargaan terhadap sesuatu jasa, sumbangan atau pemberian.
2.
Cara menghargai tokoh/ anggota masyarakat yang berjasa
ialah dengan memberikan:
-
ucapan terima kasih
-
pujian
-
wang
-
anugerah pingat
-
sijil
-
hadiah
-
bunga
-
darjah kebesaran
-
dan lain-lain
Nilai Utama :
-
berterima kasih
Nilai Sampingan :
-
baik hati
-
kerjasama
|
1. Guru menjelaskan definisi nilai
berterima kasih .
Aktiviti 2 : Bercerita.
1. Guru bercerita mengenai kisah “Bantrai
Yang Berjasa”.
2. Guru bersoal-jawab dengan murid
tentang penghargaan yang telah diberikan kepada Bantrai.
3. Guru menyatakan beberapa contoh
penghargaan yang diberikan kepada Bantrai.
Aktiviti 3 : Siapa Kami &
Hargai Kami
1.
Setiap kumpulan diberi Peta Bulatanpada kertas mahjong dan sampul surat berisi
kepingan-kepingan puzzle (gambar contoh tokoh/anggota masyarakat).
2. Murid menyusun puzzel yang diberikan di
atas kertas mahjong.
3. Murid diminta untuk menyenaraikan cara
untuk menghargai tokoh/anggota masyarakat berkenaan.
4. Guru membincangkan jawapan murid.
|
KB:
-
mencirikan
-
menjana idea
-
menghubungkait
KTPP:
-
perbincangan
-
soal jawab
-
bercerita
-
permainan
-
tayangan slaid
Pendekatan :
-
penjelasan nilai
-
analisis nilai
BSPP:
-
slaid
-
komputer riba –
-
pemancar LCD,
-
sampul berisi kad puzzle
-
kertas mahjong (Peta Bulatan)
-
pen penanda
|
Langkah 2
(10 minit)
|
1.
Sebab perlu menghargai tokoh/ masyarakat yang berjasa:
-
untuk mengiktiraf jasa mereka
-
amalan menghargai adalah cara hidup yang mulia
-
dapat memupuk dan membentuk amalan berterima kasih
-
dapat membentuk pemikiran yang sihat
-
memberi galakan dan sokongan moral
Nilai Utama :
-
berterima kasih
Nilai Sampingan :
-
baik hati
-
kejujuran
|
Aktiviti 4 : Susun Ayat
1.
Setiap kumpulan diberi satu set kad-kad frasa.
2.
Murid diminta untuk menyusun kad-kad tersebut membentuk
satu ayat yang menunjukkan sebab kita perlu menghargai tokoh/ anggota
masyarakat.
3.
Murid menampalkan kad-kad frasa yang telah disusun di papan
tulis.
4.
Guru mengulas jawapan murid dan membincangkan sebab-sebab
perlu menghargai jasa tokoh/ anggota
masyarakat.
|
KB:
-
Membuat urutan
-
Menjana idea
KTPP:
-
permainan
-
perbincangan
Pendekatan :
-
pembelajaran koperatif
BSPP:
-
set kad frasa
-
kertas mahjong
|
Langkah 3
(20 minit )
|
1.
Membuat kad ucapan terima kasih
Nilai Utama :
-
berterima kasih
Nilai Sampingan :
-
kerajinan
|
Aktiviti 5 : Suburkan Pohon
Terima Kasih
1.
Murid diagihkan bahan yang diperlukan untuk membuat kad.
2.
Murid membuat kad ucapan terima kasih dengan diawasi oleh
guru.
3.
Murid menggantungkan kad terima kasih pada “Pohon Terima
Kasih”.
4.
Guru mengulas hasil kerja murid.
|
KB:
-
mereka cipta
-
menjana idea
KTPP:
-
projek mini
-
perbincangan
Pendekatan :
-
pemupukan nilai
BSPP:
-
kertas A4 pelbagai warna
-
gunting
-
pensel warna
-
ranting dan pasu
-
dawai
|
Penutup
(5 minit)
|
1.
Rumusan isi pelajaran:
Ø
Nilai berterima kasih
Ø
Cara dan sebab kita perlu berterima kasih
2.
Tepuk Terima Kasih :
Tepuk terima kasih!
Terima kasih!
Thank you!
Xie xie!
Nandre!
Syukran!
Arigato!
Hait!
|
Perkaitan
Kognitif :
1.
Beberapa orang murid diminta untuk membuat rumusan isi
pelajaran dengan bimbingan guru.
Perkaitan Sosial:
Aktiviti 6 : Tepuk Terima Kasih
1.
Guru melakukan demonstrasi Tepuk Terima Kasih.
2.
Guru dan murid melakukan Tepuk Terima Kasih.
3.
Guru memberi peneguhan kepada murid yang berjaya
menghasilkan kad ucapan terima kasih yang terbaik.
|
KB:
-
membuat kesimpulan
-
menghubungkait
KTPP:
-
soal-jawab
-
demonstrasi
BSPP:
-
slaid
-
komputer riba
-
pemancar LCD
|
No comments:
Post a Comment